Tento aspekt se týká především vztahu mezi nájemcem a pronajímatelem. Letní měsíce nejsou součástí skutečného topného období. Protože však není upraveno zákonem, závisí otázka, zda je či není nutné vytápění, na několika věcech, včetně venkovní teploty. Pokud se v bytě nebo domě příliš ochladí a teplota se po několik dní nezvýší, bude třeba topení opět zapnout. Jako majitel domu můžete rozhodnout, kdy má být topení zapnuto a kdy vypnuto.
Často kladené otázky – nejčastější dotazy k vytápění
Požádejte o bezplatnou konzultaciJak často je třeba provádět údržbu topného systému? Stará se Viessmann o údržbu topného systému? Co máte dělat, když se zobrazí chybové hlášení? Zde najdete odpovědi a užitečné informace na nejčastější otázky týkající se vašeho topného systému a topení obecně.
1. Topná sezóna a teplota
Pohodlná teplota je velmi individuální - někteří lidé potřebují o něco vyšší teplotu, zatímco jiným vyhovuje teplota nižší. Přesto existují určité orientační hodnoty optimální teploty v místnosti pro orientaci. Ty jsou pro různé části domu či bytu následující:
- 20 až 22 °C v obývacím pokoji
- 16 až 18 stupňů Celsia v ložnici
- 18 °C v předsíni a kuchyni
- 22 stupňů Celsia v dětském pokoji.
- 23 až 24 °C v koupelně
Pokud máte doma novorozence, ideální teplota okolního prostředí v místnosti je 23-24 °C a v noci 21-22 °C.
Vhodnou teplotu můžete nastavit správným nastavením termostatu.
Neexistuje žádný zákonem předepsaný okamžik, kdy začít topit. Zkrátka není stanoveno, od kterého data musí pronajímatel zajistit vytápění, a obecně řečeno, období vytápění není v zákoně definováno. Nicméně období od října do dubna se ustálilo jako typické topné období. Říjen je tak na mnoha místech považován za výchozí bod. Mnohem větší roli než datum však hrají venkovní teploty a minimální teploty v místnostech.
Duben je obvykle nejčastějším koncem topné sezóny. V některých částech České republiky se za něj považuje také polovina května. Důležitější než datum je však venkovní teplota a především minimální teplota v místnosti. V teplém období tak může topná sezona skončit klidně dříve, už v březnu.
Neexistuje žádná obecně platná ideální teplota proudění. Ideální průtoková teplota závisí na mnoha faktorech, jako je energetický stav budovy i samotného otopného systému, typ a velikost otopných ploch a typ instalovaného otopného systému. Průtoková teplota by proto měla odpovídat domu a chování jeho obyvatel při vytápění. Koneckonců příliš vysoké průtokové teploty způsobují vysoké náklady na vytápění. Pokud je teplota průtoku příliš nízká, zůstává v domě nepříjemně chladno. Nejlepší je nechat si poradit od obchodního partnera Viessmann, který nejenže určí správné hodnoty pro hydronické vyvážení, ale také vám pomůže nastavit optimální průtokovou teplotu.
2. Údržba a opravy topení
Pravidelná údržba, a tedy i odpovídající péče, pomáhá nejen udržet funkční a provozní spolehlivost vašeho topného systému, ale také jeho hodnotu. Hořák, kotel a řídicí jednotka by měly být kontrolovány jednou ročně. Pravidelná kontrola a údržba prodlouží životnost vašeho topného systému a zajistí jeho bezpečný a efektivní provoz. To bude znamenat, že použitá energie bude využita co nejefektivněji a nejčistěji. To pomáhá chránit životní prostředí a šetřit náklady na vytápění. V České republice se více než půl milionu topných systémů buď vůbec neservisuje, nebo jen tehdy, když se něco pokazí, přestože pravidelná kontrola a údržba patří k povinnostem provozovatelů topných a teplovodních systémů.
Tip: Přečtěte si více o revizi plynových kotlů či servisu tepelných čerpadel před sezónou
Vytápěcí systém běží na plný výkon tři až pět měsíců v roce. Proto je třeba provádět pravidelnou údržbu topného systému. Tak budete mít jistotu, že bude dlouho správně fungovat. V tomto ohledu však neexistují žádné právní předpisy. V praxi se u většiny typů topných systémů ustálila praxe dvanáctiměsíčního cyklu. Doporučuje se proto každoroční kontrola. Kromě toho můžete také uzavřít smlouvu o údržbě. Tímto způsobem se nebudete muset starat o to, aby byl váš topný systém servisován.
Servis topných systémů provádějí naši kvalifikovaní a příslušně certifikovaní servisní partneři. Pokud si chcete objednat servis pro svůj topný systém Viessmann, obraťte se na servisního technika, který vám váš topný systém uváděl do provozu.
Pokud v současné době nemáte svého servisního technika, můžete si vyžádat nabídku servisu Viessmann:
Ano, přidružení topenáři si mohou objednat služby, jako je servis zařízení přímo u technického servisu Viessmann, spol. s r.o.. Obchodní partneři najdou platné ceny servisu v ceníku služeb a mohou si vyžádat zadání a smlouvy o údržbě prostřednictvím partnerského portálu.
Pokud je rozvod tepla v domě velmi nerovnoměrný, je třeba provést hydraulické vyvážení otopné soustavy. Bez toho zůstanou některé radiátory zcela studené, zatímco jiné budou příliš teplé. Hydraulické vyvážení se doporučuje také vždy, když byly vyměněny jednotlivé topné komponenty nebo provedena modernizační opatření. Při modernizaci se mění energetická náročnost domu.
Hydraulické vyvážení by se nemělo provádět preventivně, ale pouze v případě, že je to nutné – tj. teplo je v domě rozváděno velmi nerovnoměrně a některé místnosti zůstávají chladné.
V souladu s tím platí následující: Hydraulické vyvážení by se mělo provádět pouze jednou. Znovu je třeba jej provést pouze v případě, že se v samotném topném systému něco změnilo, např. výměna jednotlivých komponentů.
Opakované vyvážení se doporučuje také při modernizačních projektech. Důvodem je skutečnost, že energeticky účinná modernizace má vždy za následek změnu energetické náročnosti. Pomocí hydronického vyvážení lze soustavu těmto změnám přizpůsobit.
Hydraulické vyvážení se nedoporučuje provádět svépomocí, protože zahrnuje co nejpřesnější optimalizaci otopné soustavy, která vyžaduje nejrůznější výpočty. Bezplatně poskytované kalkulačky nabízejí pouze orientační hodnoty a měly by sloužit pouze jako vodítko. Nenahrazují hydronické vyvážení provedené dodavatelem vytápění.
Kontrola topného systému určuje optimalizaci a potenciál úspor topného systému. Za tímto účelem dodavatel topení důkladně prověří topný systém a odhalí slabá místa, která snižují energetickou účinnost. Výsledkem je kvalitativní energetické posouzení topného systému ve formě zprávy. Kdy je třeba provést kontrolu topného systému, není předepsáno zákonem. Stejně tak není nutné provádět kontroly v pravidelných intervalech. Jde spíše o to, kde je prostor pro zlepšení. V nejlepším případě byste měli nechat topný systém zkontrolovat v létě nebo na podzim. Pak je dostatek času na provedení potřebných opatření před začátkem dalšího topného období.
Pokud je v uzavřeném topném systému vzduch, může se teplo rozvádět jen obtížně a radiátory budou hřát jen na jedné straně. Stejně tak není neobvyklé, že při zapnutí topení uslyšíte zvuky, jako je klepání nebo pískání. V takovém případě je třeba radiátor odvzdušnit. To umožní únik přebytečného vzduchu ze systému.
Tip: Přečtěte si, jak odvzdušnit topení. Nebo se podívejte na následující video:
3. Závady a poškození topného systému
Pokud dojde k poškození topného systému v důsledku bouřky nebo úderu blesku, je třeba v případě pochybností vyměnit všechny součásti pod napětím. Posouzení musí provést odborník. Společnost Viessmann sama ani dodavatel topení nemohou vystupovat jako znalec. Náklady, které budou hrazeny, závisí na uzavřené pojistné smlouvě. V závislosti na konkrétním případu může být smlouva uzavřena na pojištění majetku, budov nebo živelních nebezpečí.
Řídicí technika Viessmann splňuje předpisy a normy pro odolnost proti rušení. Kromě toho může být užitečné i použití hromosvodů nebo svodičů bleskových proudů. Samotné jednotlivé jednotky jsou rovněž vybaveny jemnou ochranou. Díky tomu jsou rušivé faktory odváděny přímo přes ochranný vodič.
Bouřky mohou také způsobit škody způsobené vodou a je třeba dbát zvýšené opatrnosti v okolí elektroniky topného systému. Za určitých okolností může toto poškození vést až k požáru. Proto se doporučuje vyměnit všechny poškozené součásti. Posouzení škody a to, zda budou náklady hrazeny, bude muset objasnit odborník. Společnost Viessmann ani její obchodní partneři nemohou vystupovat jako znalci. Je třeba nahlédnout do příslušné pojistné smlouvy, kterou máte uzavřenou.
Společnost Viessmann nabízí dotaz do databáze návodů k obsluze, který vám s tím pomůže. K použití této funkce budete potřebovat buď výrobní číslo, které najdete na typovém štítku topného systému, nebo název výrobku včetně přibližného data nákupu. Pokud se ani jedno z toho neosvědčí, máte ještě možnost vyžádat si návod online.
Sériové číslo najdete na samotném zařízení. Bude na něm nálepka s čárovým kódem a 16místným číslem. Pokud tuto nálepku nemůžete najít, můžete se také zeptat svého dodavatele topení Viessmann. Rok výroby najdete na typovém štítku kotle nebo ve zprávě od revizora spalinových cest. Pokud chcete zjistit, jak staré je vaše topné zařízení Viessmann, pomůže vám 16místné číslo – stačí se podívat na osmou číslici.
Pokud musíte topný systém neustále odvzdušňovat, je možné, že je tlak v systému příliš nízký. Tlak vody v topném systému můžete odečíst na manometru. Zelený rozsah na tlakoměru představuje optimální tlak vody. Pokud je tlak vody příliš nízký, je možné, že budete muset vodu doplnit.
Kromě toho může být také vadná expanzní nádoba, v takovém případě bude v systému podtlak a do systému bude neustále nasáván vzduch. V obou případech je nejlepší poradit se s instalatérem.
Může se stát, že se na kotli vyskytne závada hořáku. Kódy poruch se mohou lišit v závislosti na modelu. Příčiny poruch jsou podobně rozmanité. Informace o tom, jak v jednotlivých případech postupovat, naleznete v návodu k obsluze. Připravili jsme pro vás několik obecných rad k tématu poruch.
4. Funkce a technologie
Společnost Viessmann spolupracuje s topenářskými firmami, které poskytují servis pro všechny aspekty topných systémů. Tím je zajištěno, že topenáři na stavbě jsou obeznámeni s místními podmínkami.
Během teplých měsíců roku by měl topný systém běžet v letním režimu. Je to jednak efektivní a jednak to v případě, že váš kotel zajišťuje ohřev vody i teplé užitkové vody, zajišťuje ohřev teplé užitkové vody. Moderní modely také umožňují nastavit mezní teploty v místnosti a venku. Tím zajistíte, že se systém spustí v chladnějších dnech na jaře nebo v létě, ale ne každé chladné ráno.
V zájmu úspory energie může mít smysl vypnout ohřev teplé vody během letních prázdnin. Pokud máte decentralizovaný systém ohřevu teplé vody, je to jednoduché a obvykle se to vyplatí, zejména pokud se jedná o poměrně malý zásobník. Větší zásobníky o objemu 250 až 300 litrů by však měly být zcela vypnuty pouze v případě, že pravděpodobně nebudete několik týdnů doma. Důvodem je mimo jiné to, že ohřev vychladlé lahve této velikosti spotřebovává velké množství energie.
Existuje řada důvodů, proč by majitel systému mohl potřebovat doplnit vodu do topného systému Viessmann. Příznakem může být příliš nízký tlak topné vody. Mezi další příznaky patří studené radiátory nebo nepříjemné zvuky, které mohou být způsobeny zachycenými vzduchovými bublinami.
Pokud jde o správné doplňování vody do topného systému, je třeba mít na paměti několik věcí. Kromě pokynů v návodu k obsluze věnujte zvláštní pozornost kvalitě vody. Topná voda by měla splňovat určité požadavky, aby nedošlo k poškození systému v důsledku znečištění a usazenin. Je třeba dodržet následující kroky:
- Připojte topný systém k vodovodní síti vhodnou hadicí. Speciální plnicí ventil u topných systémů Viessmann zajišťuje, aby do sítě TV nemohla natékat topná voda.
- Dbejte na to, aby byla hadice naplněna až po přepad, aby se do systému nedostalo příliš mnoho vzduchu.
- Ventily na armatuře a na přívodu vody musí být zcela otevřené.
- Topná voda se musí doplňovat, dokud tlak v systému nestoupne na přibližně 1,5 baru.
- Opět uzavřete ventily a odvzdušněte otopná tělesa.
V případě pochybností se obraťte na některého z našich obchodních partnerů Viessmann.
Kotel je vhodné vyměnit nejpozději po 15 až 20 letech. Zastaralá topná technika totiž spotřebovává poměrně velké množství energie, zejména pokud se jedná o modely plynových nebo olejových topných systémů bez kondenzační technologie. Nové modely zvyšují účinnost, snižují spotřebu paliva a snižují náklady na vytápění. Modernizace může přinést větší bezpečnost. Staré kotle nesplňující moderní normy je navíc nutné vyměnit ze zákona.
Dodavatel, který instaluje topný systém, vám po dokončení prací ukáže, jak topný systém funguje. Kromě toho, že vám předvede správnou funkci, vám také poskytne pokyny, co dělat v případě poruchových hlášení nebo na co je třeba brát ohled při nastavování topné křivky.